Μετά απο ερωτήσεις και απορίες, ψάξαμε, ρωτήσαμε και μάθαμε τι ισχύει...μη βαρεθείτε, διαβάστε το...θα σας λυθούν όλες οι απορίες...
Ένα μηχανοκίνητο όχημα γενικά μπορεί να πάρει έγκριση για
έκδοση ειδικών πινακίδων ή και κάρτας αναγνώρισης ιστορικότητάς του, όταν έχει -κλείσει- 30 έτη
από την ημερομηνία παραγωγής του (βάσει αριθμού πλαισίου), ανεξάρτητα
από την ημερομηνία έκδοσης άδειας και πρώτης κυκλοφορίας!
Μέχρι το 2009 ίσχυε η 25ετία. Τον Ιανουάριο του 2010 ο κανονισμός άλλαξε σε 30ετία οπότε π.χ. όσοι έχουν όχημα κατασκευασμένο το 1986 πρέπει να περιμένουν μέχρι το 2016...Σύμφωνα με το πολύ πρόσφατο ΦΕΚ Β' 3019/28-11-2013, (...) τα παλαιά αυτοκίνητα (μηχανοκίνητα οχήματα ιστορικού ενδιαφέροντος − αντίκες) μπορούν να καθορίζονται και να χαρακτηρίζονται από:
Μέχρι το 2009 ίσχυε η 25ετία. Τον Ιανουάριο του 2010 ο κανονισμός άλλαξε σε 30ετία οπότε π.χ. όσοι έχουν όχημα κατασκευασμένο το 1986 πρέπει να περιμένουν μέχρι το 2016...Σύμφωνα με το πολύ πρόσφατο ΦΕΚ Β' 3019/28-11-2013, (...) τα παλαιά αυτοκίνητα (μηχανοκίνητα οχήματα ιστορικού ενδιαφέροντος − αντίκες) μπορούν να καθορίζονται και να χαρακτηρίζονται από:
(α) το νομικό πρόσωπο που εκπροσωπεί επίσημα στην Ελλάδα τη Διεθνή Ομοσπονδία Αυτοκινήτου (Δ.Ο.Α.− F.I.A.),
(β) το νομικό πρόσωπο που εκπροσωπεί επίσημα στην Ελλάδα τη Διεθνή Ομοσπονδία Μοτοσικλέτας (Δ.Ο.Μ.− F.I.M.),
(γ) το νομικό πρόσωπο που εκπροσωπεί επίσημα στην Ελλάδα τη Διεθνή Ομοσπονδία Παλαιού Αυτοκινήτου (Δ.Ο.Π.Α.− F.I.V.Α.) και
(δ) την Ελληνική Ομοσπονδία Οχημάτων Εποχής
(Ε.Ο.Ο.Ε.).
(Ε.Ο.Ο.Ε.).
Ο καθορισμός και ο χαρακτηρισμός αυτός θα πραγματοποιείται βάσει των διεθνών κανονισμών της Δ.Ο.Α.(F.I.A.), της Δ.Ο.Π.Α. (F.I.V.A.) και της Δ.Ο.Μ. (F.I.M.).
Τα παλαιά αυτοκίνητα αυτά, δύνανται να κυκλοφορούν στις εκδηλώσεις που οργανώνονται ή εγκρίνονται από τα προαναφερόμενα νομικά πρόσωπα επί οδών ή άλλων δημοσίων και ιδιωτικών χώρων, καθώς και για τις αναγκαίες προς επισκευή
και συντήρηση αυτών δοκιμές, βάσει πιστοποιητικού
καταχωρήσεως, που θα εκδίδεται από τα νομικά πρό−
σωπα αυτά. Επίσης, δύνανται να κυκλοφορούν για τους αγώνες που πραγματοποιούνται σύμφωνα με το άρθρο 49 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν.2696/1999).
Τα ανωτέρω μηχανοκίνητα οχήματα οφείλουν να φέ−
ρουν κατά τις ανωτέρω εξόδους τους, χαρακτηριστικές
αριθμημένες πινακίδες που εκδίδονται από τα παραπάνω εξουσιοδοτημένα νομικά πρόσωπα (...).
και συντήρηση αυτών δοκιμές, βάσει πιστοποιητικού
καταχωρήσεως, που θα εκδίδεται από τα νομικά πρό−
σωπα αυτά. Επίσης, δύνανται να κυκλοφορούν για τους αγώνες που πραγματοποιούνται σύμφωνα με το άρθρο 49 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν.2696/1999).
Τα ανωτέρω μηχανοκίνητα οχήματα οφείλουν να φέ−
ρουν κατά τις ανωτέρω εξόδους τους, χαρακτηριστικές
αριθμημένες πινακίδες που εκδίδονται από τα παραπάνω εξουσιοδοτημένα νομικά πρόσωπα (...).
Τι προβλέπει η FIVA για οχήματα άνω των 30 ετών:
Η FIVA καθορίζει ένα ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΟΧΗΜΑ ως ένα μηχανικά αυτοπροωθούμενο όχημα το οποίο έχει ηλικία τουλάχιστον 30 ετών και
- το οποίο είναι διατηρημένο και συντηρημένο σε άρτια κατάσταση αναλόγως των ιστορικών του δεδομένων,
- δεν
χρησιμοποιείται ως καθημερινό μεταφορικό μέσο και το οποίο επομένως
αποτελεί μέρος της τεχνολογικής και πολιτιστικής κληρονομιάς μας.
Πιο απλά και σύμφωνα με τον Τεχνικό κώδικα της FIVA:
Πινακίδες ή κάρτα ιστορικού οχήματος μπορούν να εκδοθούν όταν το όχημα βρίσκεται σε ευπαρουσίαστη, όχι απαραίτητα υπεράριστη, κατάσταση και γνήσιο ως προς τις προδιαγραφές του εργοστασίου κατασκευής του.
Αυτό δεν αποκλείει το να έχει ανταλλακτικά ιμιτασιόν, αλλά, -όχι- πατέντες ή μετατροπές από άλλα μοντέλα.
(π.χ. κινητήρες υπερκυβισμένοι ή άλλης μάρκας, πολυεστερικά φτερά , μπάκετ καθίσματα κλπ).
Μπορεί
δε να έχει ανταλλακτικά από εκδόσεις άλλων μοντέλων, π.χ. από
πλουσιότερο μοντέλο ή λίγο μεταγενέστερο όπως, για παράδειγμα, χρώμια ,
δερμάτινα καθίσματα κλπ., αλλά στην περίπτωση αυτή αλλάζει κατηγορία στο
πιστοποιητικό (κάρτα) FIVA.
Ανάλογα με το επίπεδο συντήρησής του και το πόσο αυθεντικό είναι, σε σχέση με τις εργοστασιακές προδιαγραφές, το όχημα κατατάσσεται στην ανάλογη κατηγορία. Όσο πιο αυθεντικό είναι, τόσο πιο ψηλά σε κατηγορία κατατάσσεται.
Ανάλογα με το επίπεδο συντήρησής του και το πόσο αυθεντικό είναι, σε σχέση με τις εργοστασιακές προδιαγραφές, το όχημα κατατάσσεται στην ανάλογη κατηγορία. Όσο πιο αυθεντικό είναι, τόσο πιο ψηλά σε κατηγορία κατατάσσεται.
Ενα όχημα με -πινακίδες ιστορικού οχήματος- είναι ένα όχημα που ΔΕΝ έχει δικαίωμα να χρησιμοποιείται σαν όχημα καθημερινής χρήσης
Επιτρεπόμενη χρήση είναι μόνο αυτή που περιγράφεται στο παραπάνω πρόσφατο ΦΕΚ:
Πιστοποιητικό (κάρτα αναγνώρισης) σε όχημα με κανονικές πινακίδες.
Εφόσον
ικανοποιούνται οι προϋποθέσεις που έχουν αναφερθεί παραπάνω, τότε υπάρχει η δυνατότητα έκδοσης
πιστοποιητικού (κάρτας αναγνώρισης ιστορικότητας) σε όχημα που ο ιδιοκτήτης του επιθυμεί να κρατήσει τις
πινακίδες του υπουργείου. Αυτό σημαίνει ότι απολαμβάνει όλες τις
ελευθερίες που έχει ένα κανονικό όχημα, με υποχρέωση όμως την διατήρηση ή
βελτίωση της κατάστασης και της αυθεντικότητας του, όπως αυτή έχει
καταγραφεί στο πιστοποιητικό. Εννοείται ότι οικονομικές υποχρεώσεις όπως τέλη
κυκλοφορίας και ασφάλεια υφίστανται.
Αν ένα όχημα είναι μικρότερο από 30 έτη αλλά ανήκει στην παραγωγή οχημάτων που έχουν ιστορικό ενδιαφέρον (π.χ. λόγω περιορισμένης παραγωγής ή κάποιου άλλου στοιχείου που το κάνει μοναδικό) τότε μπορεί να εκδόσει πιστοποιητικό Junior Classic.
Το σημαντικότερο ίσως όλων, είναι ότι σε περίπτωση που ένα όχημα διαθέτει πινακίδες ή κάρτα αναγνώρισης ιστορικότητας, μπορεί να -απαιτηθεί- η ολική επισκευή και αποζημίωσή του σε περίπτωση ατυχήματος.
Αν ένα όχημα είναι μικρότερο από 30 έτη αλλά ανήκει στην παραγωγή οχημάτων που έχουν ιστορικό ενδιαφέρον (π.χ. λόγω περιορισμένης παραγωγής ή κάποιου άλλου στοιχείου που το κάνει μοναδικό) τότε μπορεί να εκδόσει πιστοποιητικό Junior Classic.
Το σημαντικότερο ίσως όλων, είναι ότι σε περίπτωση που ένα όχημα διαθέτει πινακίδες ή κάρτα αναγνώρισης ιστορικότητας, μπορεί να -απαιτηθεί- η ολική επισκευή και αποζημίωσή του σε περίπτωση ατυχήματος.
Επίσης ο ισχύων νόμος, προβλέπει ότι οχήματα που είναι πιστοποιημένα από την FIVA δεν αποτελούν τεκμήριο διαβίωσης.
Συγκεκριμένα, η κάρτα FIVA έχει ισχύ 10 έτη και όσον αφορά μοτοσυκλέτες, κοστίζει αυτή τη στιγμή, 60 ευρώ. Σημειώνεται ότι σε οποιαδήποτε αλλαγή των χαρακτηριστικών του οχήματος (χρώμα κλπ.), η κάρτα πρέπει να επανεκδοθεί.
Συγκεκριμένα, η κάρτα FIVA έχει ισχύ 10 έτη και όσον αφορά μοτοσυκλέτες, κοστίζει αυτή τη στιγμή, 60 ευρώ. Σημειώνεται ότι σε οποιαδήποτε αλλαγή των χαρακτηριστικών του οχήματος (χρώμα κλπ.), η κάρτα πρέπει να επανεκδοθεί.
Εν κατακλείδι, όσοι έχουμε μηχανή 30ετίας και άνω με συμβατικές πινακίδες, "βγάζουμε" κάρτα αναγνώρισης ιστορικότητας FIVA, FIA ή FIM και ασφαλίζουμε τη μηχανή μας προσκομίζοντάς την. Μόνο έτσι είμαστε κατοχυρωμένοι σε περίπτωση ατυχήματος.
Οσοι έχουμε ή θα βγάλουμε ειδικές πινακίδες, ακολουθούμε πιστά τους όρους που τις διέπουν.
Απαραίτητοι σύνδεσμοι :
Διεθνή Ομοσπονδία Αυτοκινήτου (Δ.Ο.Α.− F.I.A.),
Διεθνή Ομοσπονδία Μοτοσικλέτας (Δ.Ο.Μ.− F.I.M.)
Διεθνή Ομοσπονδία Παλαιού Αυτοκινήτου (Δ.Ο.Π.Α.− F.I.V.Α.)
Ελληνική Ομοσπονδία Οχημάτων Εποχής
(Ε.Ο.Ο.Ε.)
(Ε.Ο.Ο.Ε.)